Senność po zjedzeniu obfitego posiłku może dopaść każdego z nas. Może być to naturalna reakcja organizmu, który w wyniku spożycia pokarmu, potrzebuje czasu na jego strawienie. Dlaczego tak chętnie ucinamy sobie wtedy drzemkę? Kiedy powinniśmy zacząć się martwić?

Senność pojawia się zwykle, gdy zjemy obfity posiłek. O ile nie musimy zaraz wyjść do pracy lub zabrać się za tworzenie jakiegoś projektu, nie sprawia nam ona problemu. Nie oznacza jednak, że chodzenie spać od razu po posiłku jest dobrą reakcją. Raczej powinniśmy się temu bardziej przyjrzeć.

Senność – dlaczego się pojawia?

Przyczyn takiego stanu jest kilka. To przede wszystkim:

  • zjedzenie zbyt obfitego posiłku
  • siadanie lub leżenie na kanapie, wysyła do naszego mózgu informację, że pora spać
  • niektóre choroby mogą ją powodować, np. niedoczynność tarczycy, cukrzyca, insulinooporność
  • przemęczenie lub nieodpowiednia ilość snu
  • odwodnienie
  • hipoglikemia.

Senność po posiłku – co ją powoduje?

Po pierwsze: zjedzenie posiłku aktywuje do pracy nasz układ trawienny. Wówczas większa część spływa do brzucha, przez co zmniejsza się jej objętość w okolicach mózgu. Mówiąc kolokwialnie, usypia to nasz mózg, spowalniając jego działanie. Stąd też wysyłany zostaje sygnał, że można odpocząć. Reakcja ta jest tym intensywniejsza, im obfitszy zjedliśmy posiłek.

Po drugie: odwodnienie. Zbyt mała ilość dostarczanych płynów, osłabia nasz organizm, przez co możemy częściej odczuwać senność.

Po trzecie: składniki posiłku, czyli węglowodany i tryptofan. Zbyt duża ilość węglowodanów w posiłku w szczególności potęguje uczucie senności. W naszej krwi pojawia się duża ilość glukozy we krwi, która dopiero przy towarzystwie insuliny, może zostać wprowadzona do komórki. Szybki wzrost glukozy we krwi i jej nagły spadek, zwykle odczuwamy jako spadek energetyczny, stąd pojawiająca się senność. Poza chęcią na drzemkę może się również pojawić zwiększona ochota na słodkie przekąski, która wynika z chwilowego stanu hipoglikemii, występującego po przejedzeniu.

Innym składnikiem pożywienia, który może potęgować uczucie senności, jest aminokwas – tryptofan. Znajdziemy go przede wszystkim w mięsie, soi, mleku czy serach. Połączenie produktów bogatych w tryptofan z węglowodanami, może być idealną receptą na sen.

Jak sobie radzić z sennością po posiłku ? Kilka wskazówek.

  1. Staraj się jeść posiłki regularnie, co 3-4 h. Dzięki temu łatwiej kontrolować zjedzoną porcję i unikać podjadania w międzyczasie.
  2. Nie przejadaj się węglowodanami, zwłaszcza w godzinach popołudniowych. Zjedz posiłek bogaty w białko i zdrowe tłuszcze.
  3. Zwróć uwagę na jakość spożywanych posiłków. Twoja dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, które dostarczą witamin, związków mineralnych i energii.
  4. Ogranicz spożywanie słodyczy.
  5. Zadbaj o odpowiednią aktywność fizyczną (minimum 30 minut dziennie).
  6. Odpowiednie nawodnienie to podstawa. Staraj się wypijać minimum 1,5 litra płynów dziennie.

Jeśli wymienione wyżej wskazówki Ci nie pomogą lub nie wiesz, jak powinna wyglądać zdrowa dieta, zgłoś się do dietetyka. Dowiesz się, jak powinna wyglądać odpowiednia dieta w Twoim przypadku.

Kolejny krok to wykonanie podstawowych wyników badań, które mogą pokazać przyczynę Twojego problemu. W takiej sytuacji warto sprawdzić ogólną morfologię, poziom glukozy we krwi (można wykonać cały test obciążenia glukozą z dodatkowym oznaczeniem insuliny) oraz zbadać hormony tarczycy (FT3, FT4) oraz przysadki (TSH). Warto wcześniej skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu, który przeanalizuje Twój problem i podpowie co warto zrobić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.