Starasz się prowadzić zdrowy styl życia. Pilnujesz diety, regularnie trenujesz, nawadniasz się. A jak wygląda Twój sen? Czy poświęcasz na niego odpowiednią ilość godzin? Czy dbasz higienę snu? Często zapominamy, że prawidłowy odpoczynek to również element zdrowego stylu życia. Zobacz, dlaczego sen jest taki ważny i jak o niego zadbać.

Kilka słów na temat snu.

Minimalna ilość snu, jakiej potrzebuje organizm dorosłej osoby to 7 h. Oczywiście istnieją pewne odchylenia. Niektórzy rewelacyjnie czują się, gdy prześpią 5 h, inni dopiero po 9 h będą w stanie funkcjonować. Okazuje się, że osoby bardzo aktywne potrzebują większej ilości snu, a niedosypianie może dużo gorzej odbić się na ich zdrowiu.

Co się dzieje, gdy za mało śpimy?

Pogarsza się funkcjonowanie organizmu. Badania pokazują, że za mała ilość snu powoduje obniżenie wydzielania insuliny, nawet do 30%. Konsekwencją tego stanu będzie zaburzony metabolizm węglowodanów. Okazuje się, że podwyższony poziom cukru we krwi, może zwiększać apetyt, co jest bardzo niekorzystne w kontekście odchudzania.

Nie tylko osoby, które się odchudzają, mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia. Niedobór snu ma również niekorzystny wpływ na osoby, które budują masę mięśniową i starają się zwiększyć wydolność organizmu. Za mała ilość snu obniża sprawność, a także uniemożliwia przeprowadzenie intensywnego treningu, przez co dużo wolniej widzimy efekty. Okazuje się także, że organizm osoby, która za mało czasu poświęca na sen, dużo wolniej buduje masę mięśniową. Na niekorzyść działa również to, że niedobór snu sprzyja atrofii mięśniowej, a to z kolei zwiększa ryzyko kontuzji w trakcie treningów.

Poza wyżej wymienionymi konsekwencjami warto wspomnieć, że brak odpowiedniego wypoczynku pogarsza naszą koncentrację, osłabia odporność, spowalnia proces regeneracji po treningu, a także zwiększa ryzyko udarów i chorób serca.

Jak widać powyżej, sen ma bardzo istotny wpływ na nasz organizm, więc jeśli zależy Ci na zdrowiu i dobrych efektach treningowych, koniecznie zadbaj o prawidłową ilość i jakość snu.

Jak dobrze się wyspać?

  1. Poświęć na sen minimum 7 h. To optymalny czas, aby Twój organizm mógł się zregenerować.

  2. Zanim położysz się spać, przewietrz sypialnie. Temperatura w niej nie powinna być za wysoka (najlepiej w okolicy 22-23 stopni).

  3. Minimum godzinę przed snem nie korzystaj z telefonu i komputera. Niebieskie światło zaburza proces wydzielania melatoniny, opóźnia zasypianie i skraca czas trwania fazy snu głębokiego.

  4. Bezpośrednio przed pójściem spać nie wykonuj treningu, zwłaszcza cardio, ponieważ utrudni Ci on zaśnięcie.

  5. Zrezygnuj z picia wieczornej kawy, mocnej herbaty lub innych środków pobudzających.

  6. Nie kładź się spać po południu. Jeśli koniecznie musisz chwilę odpocząć, pamiętaj, aby drzemka trwała nie dłużej niż 20 min.

Treningi personalne, plany dietetyczne, plany treningowe, prowadzenie online – kontak@trenerpawel.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *