O nadciśnieniu mówi się dużo. Wiemy jak je zdiagnozować i jak leczyć. Niestety mało mówi się o niedociśnieniu, które także może dotykać wiele osób. Kiedy możemy o nim mówić? Jak się objawia? Czy można je w jakiś sposób leczyć?

Czym jest niedociśnienie?

Inaczej nazywa się je hipotonią. Diagnozujemy je, gdy ciśnienie skurczowe krwi mieści się w przedziale 100 – 105 mmHg. Bardzo często dotyka ono osoby regularnie trenujące lub kobiety, zwłaszcza te o szczupłej budowie. Zwykle nie jest ono niebezpieczne, jednak nie należy go bagatelizować, ponieważ zwiększa ono ryzyko utraty przytomności.

Jakie są przyczyny hipotonii?

Zwykle jest to skłonność genetyczna. Jeśli hipotonii nie towarzyszą inne choroby, nie stanowi ona zagrożenia dla życia. Można powiedzieć nawet, że chroni nas przed poważniejszymi schorzeniami, takimi jak udar czy miażdżyca. Do niedociśnienia mogą doprowadzić różne choroby, np.

  • niedoczynność tarczycy
  • niedoczynność przysadki
  • za mała ilość sodu w organizmie
  • niedoczynność kory nadnerczy
  • choroby serca przebiegające z jego niewydolnością, zaburzeniami rytmu lub zapaleniem.

Objawy niedociśnienia.

Długo utrzymujące się niedociśnienie pogarsza samopoczucie i powoduje:

  • osłabienie
  • zawroty głowy i mroczki przed oczami
  • ociężałość i apatię
  • zimne ręce, stopy oraz bladość powłok skóry
  • senność
  • nudności
  • bóle głowy o charakterze uciskowym w części czołowej.

Warto zaznaczyć, że niedociśnienie może doprowadzać także do omdleń.

Jak radzić sobie z niedociśnieniem?

Z tą przypadłością możemy radzić sobie w zaciszu domowym, jednak jeśli pojawią się częste omdlenia, warto skonsultować się z lekarzem. Poniżej kilka wskazówek, które pomogą poprawić samopoczucie:

  1. Orzeźwienie przynosi wypicie chłodnej szklanki wody. W ciągu dnia należy dbać o prawidłowe nawodnienie i wypijać około 1,5 l wody.

  2. Bądź aktywny fizycznie, dzięki temu poprawisz krążenie krwi.

  3. Jedz regularnie posiłki, ale mniejsze porcje. Przejadanie się nie jest wskazane.

  4. Jeśli palisz papierosy, najlepszym wyborem byłoby całkowicie rzucić nałóg.

  5. Rano po przebudzeniu wskazane jest wykonywanie masażu (od stóp, aż do głowy), który poprawi ukrwienie poszczególnych partii ciała.

  6. Wysypiaj się. Sen jest ważny, dla prawidłowej pracy i regeneracji organizmu. Staraj się poświęcać na niego minimum 7 h.

  7. Pij ziołowe napary, np. lawendy, mięty, tymianku. Działają orzeźwiająco i wspomagają krążenie.

____________________

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *