Dieta low FODMAP jest dietą dość restrykcyjną, jednak w niektórych przypadkach stanowi ona kluczowy element leczenia. Najczęściej jest elementem wspierającym leczenie zespołu jelita drażliwego lub SIBO i chociaż stosowanie jej wymaga rzeczywiście samozaparcia, to efekty rekompensują wyrzeczenia. Na czym polega ta dieta? Komu jest zalecana?   

Kilka słów o początkach diety low FODMAP. 

Stworzona została przez australijskich naukowców Monash University w 2005 roku. To oni jako pierwsi znaleźli łącznik między spożyciem pewnych produktów a wystąpieniem nieprzyjemnych dolegliwości. Przeprowadzili badania, które umożliwiły im wyciągnięcie wniosków i na ich podstawie stworzyli założenia diety low FODMAP. Okazuje się, że zastosowanie jej w przypadku osób borykających się z zespołem jelita drażliwego może znacznie zniwelować objawy, a także poprawić komfort życia. 

FODMAP – co to znaczy? 

FODMAP to pewien rodzaj węglowodanów, które źle trawione w przewodzie pokarmowym powodują różne dolegliwości. W dokładnym tłumaczeniu FODMAP to fermentujące oligo -, di -, monosacharydy i poliole. Poniżej przedstawiam krótką charakterystykę wyżej wymienionego skrótu: 

  • Fermentujące, bo… 

Bakterie obecne w naszych jelitach przeprowadzają proces fermentacji, w wyniku którego rozkładają węglowodany do mniejszych cząsteczek. To proces niezbędny dla naszego organizmu, ponieważ dzięki niemu otrzymuje on wszystkie niezbędne składniki odżywcze. W wyniku fermentacji powstają produkty uboczne takie jak dwutlenek węgla, wodór i niekiedy metan. Jeśli organizm nie jest w stanie prawidłowo przyswoić dostarczonych produktów lub proces fermentacji rozpoczyna się zbyt szybko i pojawiają się dolegliwości w postaci bólu brzucha, wzdęć, zaparć lub biegunek. 

  • Oligosacharydy to węglowodany złożone, które składają się z połączenia kilku cukrów. Niestety nasz organizm nie posiada enzymów, które pomogłyby je strawić, dlatego z pomocą przychodzą bakterie obecne w jelitach. To tam trafia znaczna część oligosacharydów, gdzie w wyniku fermentacji rozkładane są do składników odżywczych ulegających wchłonięciu. Jeśli spożywamy zbyt duże ilości tych węglowodanów, wytwarza się nadmierna ilość gazów i powoduje wyżej wymienione dolegliwości. Do najbardziej problematycznych należą fruktany (duża ich część obecna jest w pszenicy, życie, cebuli i czosnku) oraz galaktany (znajdziemy je w nasionach roślin strączkowych, np. Soczewicy, fasoli czy groszku). 
  • Disacharydy stanowią kolejną część tej układanki, a są to, inaczej mówiąc dwucukry. Wśród nich najwięcej problemu sprawia laktoza, która do prawidłowego strawienia wymaga obecności laktazy. Wiele dorosłych ludzi w miarę dorastania traci ten enzym, co w konsekwencji doprowadza do nietolerancji tego składnika. Obecnie nie stanowi to wielkiego problemu, ponieważ na rynku jest wiele produktów pozbawionych laktozy, dlatego nie musimy rezygnować z mleka czy jogurtu z uwagi na nietolerancję. 
  • Monosacharydy to węglowodany, które składają się z jednego rodzaju cukru. W tej grupie znajdziemy np. fruktozę czy glukozę.  
  • Poliole to ostatnia grupa, która stanowi problem. Inaczej nazywa się je alkoholami cukrowymi, które z uwagi na swoją specyficzną budowę nie mogą być wchłaniane w przewodzie pokarmowym. Zwykle spożycie ich w większej ilości powoduje biegunkę i ból brzucha. Do najczęściej stosowanych alkoholi cukrowych należą sorbitolksylitol, mannitol i maltitol. Poza sklepowymi produktami, w których możesz je znaleźć, naturalnie występują w produktach takich jak kalafior, śliwki czy awokado. 

Niektóre produkty mogą zawierać kilka fodmap – ów. Należą do nich jabłka, gruszki lub arbuz. 

Komu zaleca się stosowanie diety low FODMAP? 

Ta dieta powstała z myślą o osobach borykających się z zespołem jelita drażliwego (IBS). Obecnie warto zastosować ją także w profilaktyce nawrotów SIBO (zespół przerostu bakteryjnego w jelicie cienkim).  

Z kolejnej części dowiesz się, jak wyglądają etapy diety low FODMAP oraz czy efekty są warte świeczki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *