Higiena snu jest bardzo ważna. Przestrzegając kilku zasad, możemy zadbać o właściwą regenerację i odpoczynek. Naukowcy opracowali kilka podstawowych zasad, dzięki którym nasz sen może być lepszy. Oczywiście przestrzeganie wszystkich na pewno nastręcza trochę trudności i nie zawsze jest możliwe, ale warto je znać, by chociaż w pewnym stopniu móc je wprowadzić.

Oto najważniejsze zasady, których przestrzeganie może poprawić jakość naszego snu.

Higiena snu – ruch to zdrowie.

Aktywność fizyczna w ciągu dnia jest bardzo ważna, zwłaszcza w przypadku osób, które wykonują pracę siedzącą. W przypadku tak małej aktywności w ciągu dnia poleca się trenowanie minimum 5 razy w tygodniu po 30 min. Warto pamiętać, że uczucie zmęczenia, które możemy obserwować po takiej pracy, jest zmęczeniem umysłowym, a nie fizycznym. Włączenie regularnej aktywności może znamiennie poprawić jakość naszego snu. Niektóre badania dowodzą, że bezsenność często pojawia się u osób, które wykonują zbyt niską aktywność w ciągu dnia. Najlepszą porą na ćwiczenia jest późne popołudnie, ale jeśli nie mamy możliwości ćwiczyć w tym czasie, możemy dostosować ją do swojego dziennego harmonogramu. Wskazuje się, że dobrą formą treningu jest np. spacer w trybie marszu, pływanie lub jazda na rowerze. Warto pamiętać, że intensywnej aktywności fizycznej nie powinniśmy wykonywać później niż 3 h przed snem, bo wtedy, zamiast wspomóc może utrudniać nam zasypianie.

Higiena snu – czas leżenia w łóżku też ma znaczenie.

Okazuje się, że w ciągu dnia nie powinniśmy spędzać czasu w łóżku. Jeśli masz problemy z zasypianiem lub wysypianiem się, ogranicz bezczynne leżenie.

 Wstawaj o podobnych porach.

Okazuje się, że regularny tryb chodzenia spać i wstawania z łóżka, może bardzo korzystnie wpłynąć na nasz sen. Specjaliści twierdzą, że bez względu na to ile godzin spaliśmy, a także czy idziemy do pracy, czy mamy dzień wolny, powinniśmy wstawać o podobnej porze. Mimo słabego nocnego snu nie powinniśmy pozwalać sobie na drzemki w ciągu dnia, ponieważ sprzyja to zaburzeniom rytmu okołodobowego. Badania pokazują, że senność zwykle dopada nas po około 17 h od wstania z łóżka. Jeśli więc w dni wolne od pracy wstajemy później, nie powinniśmy się dziwić, że potrzeba snu pojawia się dopiero w środku nocy.

A czy wiesz…

Nie wszystko o śnie wiemy. Okazuje się, że to temat na tyle szeroki, że mogą pojawiać się kolejne pytania, np.:

  • Czy alkohol może zaburzać sen? A może go poprawia?
  • Czy ekspozycja na światło ma znacznie?
  • I co do snu ma temperatura ciała?

Tego wszystkiego dowiesz się z kolejnej części artykułu.

A jeśli nie wiesz czym grozi brak snu, to koniecznie zajrzyj do poprzedniego artykułu:

https://www.trenerpawel.pl/sen-czy-jego-brak-moze-byc-grozny/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *