Refluks jest bardzo uciążliwą chorobą. Podstawą leczenia jest dieta, która polega na unikaniu spożywania produktów, które nasilają dolegliwości. Należy pamiętać, że reakcje po konkretnych produktach są bardzo zróżnicowane. Nie mniej jednak istnieje kilka produktów, po których większość osób czuje się źle. Jak powinna wyglądać dieta w refluksie? Czego powinniśmy unikać?

Jaka dieta będzie najlepsza?

Rekomendowane jest stosowanie diety lekkostrawnej, ze znacznym ograniczeniem produktów, które nasilają wydzielanie soku żołądkowego. Niewielkie porcje posiłków należy spożywać często, do 5-6 razy na dzień. Posiłki o większej objętości powodują rozciąganie ścian żołądka, a to z kolei zwiększa ryzyko zarzucania kwaśnej treści do przełyku. Bardzo ważne jest obserwowanie, po jakich produktach odczuwamy pogorszenie samopoczucia. Dodatkowo niewskazany jest pośpiech w jedzeniu. Wolne tempo spożywania posiłku pozwala nam dokładnie przeżuwać pokarmy, co korzystniej wpływa na trawienie.

Czego unikać w diecie przy refluksie?

Przede wszystkim:

  • wszystkich posiłków i produktów, po których odczuwamy dolegliwości (tolerancja na dany produkt jest bardzo zróżnicowana, dlatego podstawą w ustaleniu odpowiedniej diety jest obserwacja i analiza)

  • owoców cytrusowych, soków owocowych (w tym często przecierów), soku pomidorowego

  • ostrych przypraw (chili, pieprz, ostra papryka)

  • warzyw cebulowych i kapustnych, nasion roślin strączkowych

  • mocnych naparów kawy, herbaty czarnej, mięty, alkoholu, napojów energetycznych i gazowanych

  • czekolada (zwłaszcza gorzka), kakao

  • potrawy tłuste, smażone w głębokim tłuszczu

  • tłuste przetwory mleczne, sery topione, pleśniowe żółte

  • wywary mięsne, grzybowe i bardzo esencjonalne

  • słone przekąski (paluszki, krakersy, chipsy), cukierki, ciastka i ciasta.

Co można jeść przy refluksie?

Zgodnie z zasadami diety lekkostrawnej, należy wybierać produkty zbożowe o mniejszej ilości błonnika. Drobne kasze, biały ryż, pszenny makaron, białe pieczywo będą lepszym wyborem. W diecie powinny znaleźć się niskotłuszczowe produkty mleczne (chude mleko, naturalny jogurt naturalny, serek wiejski czy twarożek). Pełnowartościowe białko dostarczymy także z chudego mięsa np. drobiowego, ryb, jaj, przygotowywanych bez dodatku tłuszczu. Z warzyw i owoców wybieramy te, które są dobrze tolerowane.

__________________

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *