|

Dieta w endometriozie – niezbędny element leczenia.

Dieta w endometriozie odgrywa bardzo ważną rolę. Jak donoszą badania, odpowiedni styl życia i odżywiania może znacznie polepszyć jego jakość i zmniejszyć występujące dolegliwości. Jaką dietę stosować w przypadku endometriozy?

O tym czym jest endometrioza, możecie przeczytać w poprzednim artykule, do którego zostawiam link:

Endometrioza – kobiecy problem z bólem w tle.

Najnowsze badania dowodzą, że dieta ma istotne znaczenie w leczeniu tej choroby.

Dieta w endometriozie – najważniejsze składowe

  • Tłuszcze.

Badania pokazują, że dieta obfitująca w tłuszcze (nasycone) może nasilać ból, z powodu wzrostu wydzielania hormonów. Błonnik włączony w takim przypadku może pomóc związać nadmiar tłuszczy i wpłynąć w ten sposób na metabolizm hormonów steroidowych. Poza tym istotne jest, aby w diecie pacjentek z endometriozą pojawiły się wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Wykazują one silne działanie przeciwzapalne, zmniejszając tym samym stres oksydacyjny. Produkty, w których je znajdziemy to przede wszystkim: ryby morskie, owoce morza, oleje roślinne, oliwa, orzechy, nasiona i pestki. Stosunek kwasów omega – 3 do omega – 6 powinien wynosić 1:2. Ponadto obserwuje się, że u kobiet, które spożywają czerwone mięso częściej niż raz w tygodniu, dolegliwości bólowe są znacznie silniejsze, niż w przypadku tych, które je ograniczają.

  • Inne związki antyoksydacyjne.

Na uwagę zasługują także inne związki o potencjale antyoksydacyjnym, m.in. witamina A, C, E, D. Źródłem tych witamin są głównie owoce i warzywa. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj witamina E, która uznawana jest za witaminę płodności. Znajdziemy ją głównie w oliwie, oleju lnianym lub z pestek winogron. Witamina ta korzystnie wpływa na płodność oraz sprawność seksualną.

  • Bioflawonoidy, polifenole i inne roślinne wspomagacze.

Bioflawonoidy wspomagają metabolizm hormonów, jak również dbają o usuwanie związków szkodliwych, które nasilają dolegliwości bólowe. Korzystne związki znajdziemy przede wszystkim w warzywach i owocach, takich jak: seler, pietruszka, oliwki, morele, papryka, jagody, czerwona fasola, kapusta czy bakłażan. Związek, który również odgrywa istotną rolę, czyli indolo – 3 karbinol znajdziemy ponadto w jarmużu, brukselce, kalarepie lub brokułach. Jest on bardzo ważny, ponieważ wspomaga usuwanie ksenobiotyków i substancji podobnych do estrogenów, które występują w środowisku. Dzięki temu usprawnia pracę enzymów detoksykujących, zmniejszając tym samym ból występujący w przypadku choroby. Poza tym warto zadbać o odpowiednią podaż kwercetyny (czerwone owoce i warzywa), która także jest silnym antyoksydantem. Zmniejsza stan zapalny oraz reguluje działanie układu immunologicznego.

Podsumowując, dieta w endometriozie powinna mieć charakter antyzapalny. Należy w niej zwrócić uwagę na odpowiednią podaż błonnika, nienasyconych kwasów tłuszczowych i antyoksydantów. Dieta powinna obfitować w owoce i warzywa, a także ryby, owoce morza, oleje roślinne, pestki i orzechy. Należy zmniejszyć spożycie produktów wysoko przetworzonych, bogatych w tłuszcze nasycone i cukry proste, na te dostarczające węglowodany złożone, błonnik i witaminy.

 

Podobne posty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.