W ostatnich latach sporo można o niej usłyszeć. Niegdyś stosowana w leczeniu chorób neurologicznych, obecnie najczęściej wybierana jako skuteczny sposób na schudnięcie. Czy dieta ketogeniczna jest bezpieczna? Co warto o niej wiedzieć?

Dieta „keto” – kilka słów wstępu.

Alternatywny sposób żywienia, którego podstawę stanowi spożywanie tłuszczów. Węglowodany oraz białko stanowią tylko niewielki dodatek. Najczęstsze proporcje makroskładników wynoszą 80:10:10 (tłuszcze, białka, węglowodany). W tradycyjnej diecie nasz organizm najwięcej energii pozyskuje z węglowodanów. Przy tak radykalnym sposobie żywienia, musi on zmienić swoje szlaki metaboliczne i nauczyć się pozyskiwać energię z tłuszczów, a dokładniej mówiąc z kwasów tłuszczowych, które powstają po ich rozkładzie.

Pierwotnie dieta ketogeniczna używana była do leczenia chorób neurologicznych (np. Alzhaimer, padaczka lekooporna). Niski udział węglowodanów, działa wyciszająco na układ nerwowy, stąd też dobre efekty lecznicze w przypadku tych chorób.

Zalety stosowania diety „keto”.

  • Osoby, które preferują ten sposób żywienia, twierdzą, że czują się pełni energii, przy jednoczesnym uczuciu lekkości.

  • Dieta przynosi dobre efekty redukcyjne (masa ciała ulega obniżeniu).

  • Obniża się poziom glikogenu w wątrobie (materiał zapasowy), dzięki czemu pozbywamy się również zapasów wody w organizmie.

  • Przynosi korzyści w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych (np. stwardnienie guzowate, padaczka lekooporna itp.)

  • Korzystnie wpływa na wydzielanie insuliny, dlatego może sprawdzać się w insulinooporności.

Wady diety ketogenicznej.

  • Po dłuższym czasie stosowania diety znika euforia i pogarsza się samopoczucie. Odczuwa się większe zmęczenie i problemy z koncentracją.

  • Wzrasta chęć na spożywanie słodyczy.

  • Pojawia się charakterystyczny zapach z ust/ciała (aceton).

  • Może wystąpić rozregulowanie pracy jelit, co może objawiać się bólem w podbrzuszu.

  • Częstomocz oraz większe ryzyko wystąpienia kamicy i dny moczanowej (wzrost poziomu kwasu moczowego we krwi).

  • Pewne doniesienia głoszą, że dieta ketogeniczna może źle wpływać na gospodarkę hormonalną i doprowadzać do problemów zdrowotnych.

  • Brak wielu składników w diecie wymaga suplementacji (zaliczamy tu przede wszystkim potas, magnez, kwasy omega – 3, witamina D3, kwas foliowy i błonnik).

Warto zaznaczyć, że dieta ta zyskała bardzo dużą popularność i wielu jej zagorzałych zwolenników uparcie twierdzi, że nie obserwuje żadnych negatywnych konsekwencji podczas jej stosowania. Wielu dietetyków krytykuje ten sposób żywienia, uznając ją za jedną z najgorszych diet.

Podsumowując, każdy sposób żywienia ma zalety i wady. Niekiedy jest on bardziej lub mniej zdrowy. Przed wprowadzeniem radykalnych zmian warto udać się do specjalisty (w tym wypadku dietetyka) i to z nim skonsultować zmiany. Pamiętajmy o tym, że organizm nie jest maszyną i wystawianie go na tak duże zmiany może mieć bardzo złe konsekwencje.

Treningi personalne, plany dietetyczne, plany treningowe, prowadzenie online – kontak@trenerpawel.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *