Dieta w dnie moczanowej polega przede wszystkim na ograniczeniu produktów, które zawierają wysokie ilości puryn. To z nich bowiem w naszym organizmie powstaje kwas moczowy. Jak powinno wyglądać nasze żywienie? Jakie produkty powinniśmy wyeliminować z naszego menu?

Celem stosowania diety jest przede wszystkim poprawa samopoczucia i złagodzenie bólu. U osób z nadwagą lub otyłością poleca się również redukcję masy ciała, ponieważ to także pomaga obniżyć poziom kwasu moczowego. W tym wypadku warto też uprzedzić, że gwałtowny spadek masy ciała połączony z intensywnym treningiem początkowo może doprowadzić do zaostrzenia choroby.

Dieta w dnie moczanowej.

Podstawową zasadą diety w przypadku dny moczanowej jest ograniczenie spożycia produktów, zawierających duże ilości puryn. Należą do nich:

  • mięso i jego przetwory (zwłaszcza czerwone mięso, wędliny, pasztety, kiełbasy)
  • ryby (zwłaszcza w puszkach) i owoce morza
  • nasiona roślin strączkowych (fasola, bób, soczewica itp.)
  • używki (mocna kawa, herbata, alkohol)
  • kakao, a także produkty zawierające w składzie syrop glukozowo – fruktozowy.

Redukcja masy ciała (jeśli jest zalecana) powinna być przeprowadzona powoli i zdrowo.

Bezpieczne do spożycia są:

  • produkty zbożowe, zwłaszcza zawierające spore ilości błonnika (np. razowe pieczywo, kasza jęczmienna, bulgur, brązowy ryż)
  • owoce (wszystkie)
  • warzywa
  • mleko i przetwory mleczne
  • jaja (powinny być kontrolowane w spożyciu, jeśli poza dną moczanową u danej osoby występują zaburzenia lipidowe).

Obróbka termiczna, a zawartość puryn?

Temperatura zmniejsza zawartość puryn w danym produkcie. Gotowanie w wodzie również pomaga pozbyć się tych związków w znacznej części, dlatego wywary z mięsa, ryb czy grzybów nie są bezpieczne, ale odcedzone z nich produkty już tak. Z tego powodu gotowane w wodzie mięso i wrzucone do zupy (gotowanej w oddzielnym garnku), jest lepszym pomysłem niż zupa na mięsie.

Podział produktów ze względu na zawartość puryn.

Pacjenci chorujący na dnę moczanową powinni spożywać ograniczone ilości puryn, najlepiej nie przekraczając dawki 200 mg/dobę. Z praktycznego punktu widzenia, powinni bazować na produktach o niskiej zawartości puryn (<100 mg/100 g), do których zaliczamy:

  • owoce
  • zboża
  • ziemniaki
  • orzechy
  • pieczarki
  • produkty mleczne i masło
  • jajka
  • olej roślinny, majonez, margaryna

Produkty zawierające puryny w umiarkowanej ilości (100 – 200 mg/100 g):

  • większość owoców morza (homar, krewetki)
  • większość ryb (łosoś, makrela, karp, halibut)
  • większość mięs
  • większość nasion roślin strączkowych, w tym także soja.

Produkty o wysokiej zawartości puryn (>200 mg/100 g):

  • drożdże, zwłaszcza piwne
  • ryby (szprotki, sardynki, śledzie, tuńczyk, okoń, pstrąg)
  • podroby mięsne
  • algi morskie i glony (nori, wakame)
  • niektóre grzyby (borowiki).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *