Zespół policystycznych jajników to choroba, w której dieta odgrywa bardzo istotną rolę. Przewlekły stan zapalny, zaburzenia gospodarki węglowodanowej i insulinowej, problemy z androgenami wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Odpowiednie żywienie pomaga złagodzić objawy, a także wpływa na proces regulacji miesiączek i owulacji. Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta w PCOS?

Czym jest PCOS?

To złożona, niespecyficzna choroba coraz częściej dotykająca kobiety w wieku rozrodczym. W jej przebiegu obserwuje się wiele zaburzeń hormonalnych, które uniemożliwiają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. DO najczęstszych objawów zaliczamy nieregularne miesiączki, bezowulacyjne cykle menstruacyjne, trądzik, nadmierne owłosienie i częsty problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała.

Dieta w zespole policystycznych jajników.

Jak w przypadku wielu innych chorób, dieta w przypadku PCOS wymaga indywidualnego podejścia. Wszystko zależy od współistniejących zaburzeń, a także zaawansowania i przebiegu choroby. U części osób wystarczą niewielkie modyfikacje, u innych dieta będzie wymagała większych restrykcji. Elementem wyjściowym jest prześledzenie obecnego stylu życia i wyłapanie błędów, które będą wymagały zmiany. Obecnie nie ma badań naukowych, które w przypadku tej choroby rekomendowałyby konkretną dietą. Żywienie oparte na zasadach zdrowego żywienia, uwzględniające indywidualne modyfikacje, wydaje się najrozsądniejszym podejściem.

Podstawowe zasady diety w PCOS.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe doniesienia, opracowano kilka wytycznych, które mogą pomóc w przypadku tego zaburzenia. W przypadku występowania nadwagi lub otyłości zaleca się utratę od 5 do 10% wyjściowej masy ciała, dzięki czemu zwiększamy szansę na wystąpienie owulacji nawet od 40 do 60%. Redukcja masy ciała powinna nastąpić na skutek stosowania zdrowej diety, a także dopasowanej aktywności fizycznej. Z uwagi na częste występowanie hiperglikemii lub insulinooporności, zaleca się stosowanie diety opartej z niskim indeksem glikemicznym, bogatej w błonnik oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Ilość posiłków w ciągu dnia powinna wynosić od 3 do 5 oraz powinny być one spożywane w regularnych odstępach czasu. Należy całkowicie zrezygnować z podjadania między posiłkami. Produkty, które powinny pojawiać się w największej ilości to pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce, chude mięso, jaja, ryby morskie, a także pestki i orzechy.

Czy suplementacja jest wskazana?

Leczenie PCOS bardzo często opiera się na wprowadzeniu antykoncepcji hormonalnej i elków androgenowych. W przypadku problemów z gospodarką insulinową włączana jest również metformina. Często metody te jednak łagodzą jedynie same objawy, a nie leczą przyczyny. Niekiedy poprawę stanu zdrowia może przynieść odpowiednia dieta i suplementacja. W przypadku PCOS poleca się stosowanie witamin z grupy B, cynku, kwasów omega-3, chromu, magnezu, manganu, inozytolu, GLA, niepokalanka i lukrecji. Warto pamiętać, że PCOS jest złożonym zaburzeniem hormonalnym i nie powinniśmy leczyć go na własną rękę. Przed wprowadzeniem modyfikacji należy skonsultować się z lekarzem lub dobrym dietetykiem.

Podsumowując, dieta w przypadku PCOS pomaga uwrażliwić komórki na działanie insuliny i przyczynia się do zmniejszenia produkcji testosteronu. U kobiet z nadwagą lub otyłością wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej, co pomaga obniżyć poziom estrogenu i zmniejszyć stan zapalny. Odpowiednia dieta powinna być połączona z aktywnością fizyczną, w celu uzyskania lepszych efektów. O tym, jaka aktywność fizyczna jest wskazana w przypadku PCOS, dowiecie się z kolejnej części artykułu.

Treningi personalne, plany dietetyczne, plany treningowe, prowadzenie online – kontak@trenerpawel.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *