Probiotyki to żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza (WHO). Ich właściwości zależą od poszczególnych szczepów, a obecne badania donoszą, że w wielu chorobach mogą mieć istotny wpływ na nasze zdrowie. Czy warto stosować probiotyki? Gdzie znajdziemy je w żywności? Czy osoby, które dużo ćwiczą, powinny je stosować?

Jak probiotyki wpływają na zdrowie? Badania.

Wywierają one pozytywny wpływ na zdrowie człowieka, zwłaszcza w przypadku problemów żołądkowo – jelitowych, ale nie tylko. Probiotyki:

  • hamują wzrost patogennej mikroflory w naszych jelitach

  • zapobiegają zaparciom

  • wspomagają eliminację toksyn z organizmu

  • wzmacniają układ immunologiczny

  • uszczelniają barierę śluzówki jelita, co chroni organizm przed przemieszczaniem się bakterii do innych miejsc

  • łagodzą biegunki występujące po antybiotykach

  • chronią przed grzybicą, występującą zwłaszcza w miejscach intymnych

  • wspomagają pracę jelit zwłaszcza w przypadku nieswoistych stanów zapalnych (np. IBS).

Probiotyki pomagają w otyłości, chorobach serca, osteoporozie, a także alergii.

Niektóre publikacje wskazują, że odpowiednia probiotykoterapia może zmniejszyć ryzyko występowania otyłości, a także być jednym ze sposobów jej leczenia. Okazuje się, że nasza mikroflora jelitowa ma wpływ na regulację apetytu, a także proces magazynowania i wydatkowania energii.

Suplementacja probiotykami może poprawić profil lipidowy, powodując obniżenie ciśnienia krwi oraz frakcji cholesterolu LDL. Ich siła antyoksydacyjna jest spora, dzięki czemu zmniejszają ryzyko uszkodzenia serca, a także poprawiają jego funkcjonowanie.

W kontekście osteoporozy probiotyki mogą zwiększyć wchłanialność niektórych minerałów, tym samym poprawiając gęstość kości.

Podawanie probiotyków u niemowląt może działać profilaktycznie względem wystąpienia alergii, np. skórnej czy pokarmowej.

Czy osoby aktywne/ uprawiające sport powinny przyjmować probiotyki?

Okazuje się, że również w świecie fitnessu i sportu probiotyki zyskują coraz większą popularność. Prawie połowa osób, które są aktywne (amatorsko czy zawodowo), skarży się na problemy żołądkowo – jelitowe (np. biegunka, wzdęcia, ból brzucha). Dieta, jaką stosujemy w znacznym stopniu wpływa na nasz mikrobiom. U sportowców często sposób żywienia opiera się na węglowodanach prostych, a także większej niż przeciętna zawartości białka. Z tego powodu ich mikroflora może być mniej różnorodna, co przy obniżonej zawartości błonnika, może negatywnie wpływać na funkcjonowanie układu pokarmowego. Wysiłek fizyczny (o średniej intensywności) odbierany jest w organizmie jako stres. Wydzielenie odpowiednich hormonów, a także mediatorów prozapalnych może powodować rozszczelnienie jelit, a to stwarza ryzyko translokacji bakterii i stany zapalne w różnych miejscach organizmu.

Okazuje się, że probiotyki powodują obniżenie poziomu zonuliny (marker oceniający przepuszczalność jelit). Im wyższy jego poziom, tym większa przepuszczalność jelit. W badaniach wykazano, że podawanie Lactobacillus fermentum powodowało obniżenie markerów prozapalnych, a także zapobiegało wystąpieniu bólu brzucha i zmniejszało stan zapalny.

Poza wpływem na układ pokarmowy zaobserwowano również zmniejszenie problemów w układzie oddechowym. Ciężkie treningi zmuszają nasze płuca do większej pracy, przez co łatwiej o infekcję (ból gardła, kaszel). Okazuje się, że podawanie probiotyków (Lactobacillus casei oraz Lactobacillus lactis) zmniejszyło także problemy związane z układem oddechowym.

Gdzie znajdziemy probiotyki w żywności?

Probiotyki znajdziemy w fermentowanych produktach mlecznych (jogurt naturalny, kefir, maślanka), a także kiszonych warzywach, tj. kapusta, ogórki, kimchi.

Podsumowując, probiotyki bezapelacyjnie wykazują korzystny wpływ na zdrowie. Poprawiają pracę wielu układów w naszym organizmie, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia różnych dolegliwości. Suplementacja probiotykami (minimum 4 tygodnie), może przynieść korzyści, dlatego warto ją rozważyć, jeśli nasza dieta jest w nie uboga.

Treningi personalne, plany dietetyczne, plany treningowe, prowadzenie online – kontak@trenerpawel.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *