O trenowaniu na czczo możemy znaleźć sporo różnych informacji. Jedni bardzo go polecają, inni stanowczo jemu przeczą. Jak naprawdę z nim jest? Czy ćwiczenia na czczo bardziej nam pomagają, czy szkodzą? Czy efekty, jakie możemy osiągnąć, będą dzięki temu szybsze i lepsze? Rozwiejmy wszelkie wątpliwości.

Czy trening na czczo pomoże nam szybciej schudnąć?

Zwolennicy tego rodzaju treningu uważają, że pomaga on efektywniej spalać tkankę tłuszczową. Według nich z uwagi na brak spożywania jedzenia w nocy, poprzez intensywny wysiłek rano bez dostarczenia energii z zewnątrz zmuszają organizm do pozyskania jej z tkanki tłuszczowej.

Czy tak naprawdę jest? Niestety nie ma jednoznacznych badań, które by potwierdzały tę tezę. W ciągu ostatnich lat przeprowadzono kilka prób rozwikłania tego dylematu. Niestety wyniki wychodziły różne. W jednym z nich obserwowano wzrost lipolizy u osób ćwiczących na czczo, w innym nie zaobserwowano różnic. Dodatkowo ciągle też podkreśla się, że organizm na czczo może chętniej sięgać po mięśnie i to z nich uzyskać energię. Jednak jeśli taki trening wykonujemy do godziny, to ich strata nie jest aż tak znaczna.

Trening cardio czy siłowy?

Niektóre badania pokazują, że treningi cardio są lepszym wyborem niż ćwiczenia siłowe. Przykładowo poranny bieg pomaga nam lepiej dotlenić organizm i poprawić jego wydolność. Nie należy jednak trenować dłużej niż 90 minut, ponieważ może się to okazać zbyt wyczerpujące. Najlepiej, aby poranny trening trwał około 60 minut.

Zadbaj o pożywne śniadanie.

Jeśli mimo wszystko taka forma treningu bardziej Ci odpowiada, koniecznie zadbaj o pożywne śniadanie. Powinno się ono pojawić w ciągu godziny od zakończenia treningu. Powinieneś dostarczyć w nim węglowodany (potrzebne są do odbudowy zapasów glikogenu), a także białko i zdrowe tłuszcze. Przykładem takiego posiłku jest np. omlet z dodatkiem warzyw lub owoców, owsianka na mleku z owocami i masłem orzechowym czy kanapki z pełnoziarnistego pieczywa, chudą wędliną i warzywami.

Kto powinien unikać takiego treningu?

Taka forma ćwiczeń niestety nie jest polecana wszystkim. Powinny ich unikać osoby, którym w trakcie jego trwania robi się słabo, chorują na cukrzycę, mające problemy żołądkowe (np. wrzody, stany zapalne żołądka lub przełyku).

Podsumowując, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czy taka forma treningu daje lepsze efekty. Każdy z nas jest inny. Jeśli ćwiczenia na czczo dają nam więcej energii rano i nie sprawiają nam trudności, to nie ma przeciwwskazań do ich wykonywania. Jeżeli obciążają nasz organizm i pogarszają samopoczucie, lepiej z nich zrezygnować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *