Zima to czas, w którym wielu pasjonatów zdrowego stylu życia, zaczyna morsować. Chociaż z perspektywy wielu osób jest to dość radykalny sposób wzmacniania odporności, to jednak ma on grono zwolenników. Co możemy zyskać morsując? Jakie są negatywne konsekwencje zimnych kąpieli? Kto nie powinien się za to zabierać?

Czym jest morsowanie?

To po prostu kąpiel w zimnej wodzie jeziora, rzeki lub morza. Zwykle praktykuje się to od jesieni do wiosny, czyli w miesiącach o niskiej temperaturze na zewnątrz. Niektórzy porównują je do popularnego w rehabilitacji zabiegu krioterapii, ponieważ ma bardzo podobne działanie.

Zalety zimnych kąpieli.

Każdy z nas chroni się przed utratą temperatury. Gdy jest zimno, ubieramy się grubiej, aby jak najmniej odczuwać niskie temperatury. W konsekwencji nasz system wewnętrznej termoregulacji uległ osłabieniu. Kąpiele w zimnej wodzie pomagają nam na nowo aktywować termoregulację. Zmuszamy organizm do większej pracy, angażując tym samym układ immunologiczny. Jakie zalety możemy wymienić przy morsowaniu?

  • hartowanie organizmu

  • szybsza regeneracja

  • wzmocnienie krążenia oraz termoregulacji

  • poprawa ukrwienia skóry

  • wzrost wydolności organizmu

  • poprawa samopoczucia

  • hamowanie procesu starzenia.

Negatywne konsekwencje i przeciwwskazania do morsowania.

Nie wszyscy mogą z morsowania korzystać. Stan zdrowia nie zawsze nam na nie pozwala. Przeciwwskazaniem do morsowania są choroby serca oraz układu krążenia, nadciśnienie, choroby naczyń domózgowych oraz padaczka (wliczamy tu również boreliozę).

Kilka praktycznych wskazówek.

Zanim zaczniesz morsować musisz przygotować swój organizm na kontakt z niską temperaturą. Dobrym sposobem jest branie zimnych pryszniców, które stopniowo hartują organizm. Najlepiej takie prysznice brać rano. Zaczynamy od polewania się ciepłą wodą przez 2-3 minuty na przemian z zimną. Najlepiej taki rytuał stosować codziennie.

Przed startem należy poświęcić trochę czasu na rozgrzewkę. Najlepiej zadbać o dobrą wentylację i zacząć od krótkiej przebieżki, która rozgrzeje komórki Twojego ciała i bardziej je natleni. Nigdy przed morsowaniem nie sięgaj po napoje gorące lub alkohol. Rozgrzewka powinna trwać około 20 minut.

Czas przebywania w zimnej wodzie jest różny. Zaleca się od kilku sekund do kilkunastu minut. Po zanurzeniu w zimnej wodzie nasz organizm doznaje szoku termicznego, który charakteryzują szybkie i niekontrolowane oddechy, po których następuje hiperwentylacja (czyli jeszcze szybsze oddechy). Mimo iż woda wychładza organizm dużo szybciej niż powietrze, to jak donoszą badania, hipotermia nam nie grozi, jeżeli w wodzie przebywamy nie dłużej niż 30 minut. Oczywiście predyspozycje indywidualne mogą istotnie wpływać na ten parametr. Osoby, które charakteryzują się większą zawartością tkanki tłuszczowej, mogą wytrzymać w takiej wodzie dłużej, niż osoby szczupłe.

Treningi personalne, plany dietetyczne, plany treningowe, prowadzenie online – kontak@trenerpawel.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *