W PCOS styl życia odgrywa istotną rolę. Dieta i aktywność fizyczna połączona z leczeniem farmakologicznym potrafi przynieść wymarzone wyniki. O dietoterapii możecie przeczytać w pierwszej części artykułu (link). W tym zajmiemy się dokładniej aktywnością fizyczną. Jaki trening w PCOS jest wskazany?

Zasady treningu przy PCOS.

Z uwagi na częste występowanie otyłości, zaleca się aktywność fizyczną w ilości minimum 150 min tygodniowo, przy utrzymaniu tętna na poziomie 50-70% maksymalnego (obliczyć je można z tego wzoru: 220 – wiek). W przypadku nadwagi lub prawidłowej masy ciała mogą ćwiczyć bardziej intensywnie, minimum 3 razy w tygodniu. Ważne jest, by poza treningiem wydolnościowym, włączyć również ćwiczenia wzmacniające mięśnie.

Jakie ćwiczenia wykonywać?

Początkowo można zacząć od marszu, marszobiegu, pływania lub roweru. Dzięki temu nie obciążymy za bardzo stawów, co jest bardzo ważne w przypadku współistniejącej nadwagi lub otyłości. Dobrym wyborem jest trenin interwałowy, trwający około 20 min. Z czasem, gdy nasza wydolność ulegnie polepszeniu, można rozszerzyć treningi, wprowadzając ćwiczenia uwzględniające ciężar własnego ciała lub z wykorzystaniem obciążenia. Trening siłowy powinien pojawiać się 2-3 dni w tygodniu.

Uwzględnienie spacerów w swoim harmonogramie dnia jest również dobrym wyjściem. Należy pamiętać, że w tym przypadku ilość kroków może mieć pozytywny wpływ na organizm. Rekomenduje się wykonywanie około 10 000 kroków dziennie, w tym minimum około 3000 podczas sesji treningowej.

Korzyści z regularnych ćwiczeń.

Dietoterapia połączona z aktywnością fizyczną może przynieść bardzo dobre efekty. Przede wszystkim:

  • redukcja masy ciała i łatwiejsze jej utrzymanie

  • lepsze wyniki profilu lipidowego i spadek ciśnienia krwi

  • poprawa gospodarki insulinowej

  • obniżenie poziomu androgenów i tym samym wyrównanie zaburzeń hormonalnych, co zwiększa szansę na ciążę(!).

Podsumowując, PCOS wymaga kompleksowego podejścia. Odpowiednia dieta, połączona z aktywnością fizyczną oraz leczeniem farmakologicznym (nie zawsze jest ono wymagane), może istotnie zniwelować niekorzystne objawy. Zdrowy styl życia pomaga wyrównać zaburzenia hormonalne i znacząco poprawić samopoczucie, dlatego powinien być koniecznie uwzględniany podczas leczenia PCOS.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *